أبناء الصعيد فن ابداع اصالة

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

كل ما يهم اهل الصعيد من معلومات و ابداع

4 مشترك

تنميه بشريه (احنا ليه كدااااااااااااا ؟؟؟؟؟)

khokha
    khokha
    عضو فعال

تنميه بشريه (احنا ليه كدااااااااااااا   ؟؟؟؟؟) Empty تنميه بشريه (احنا ليه كدااااااااااااا ؟؟؟؟؟)

مُساهمة من طرف khokha الأربعاء 11 نوفمبر - 14:01:31

أحنا ليه كدا ؟؟؟!!
    *ليه كل واحد بيدور على مصلحته وبس ؟؟
    ليه عمره مافكر ف غيره او احساس غيره؟؟
    صحيح كل واحد بيحب نفسه ودا طبيعي مافيهاش كلام وعمره ما هيبدي غيره علي نفسه بس بردو ليه بيحب نفسه وبيكره غيره ممكن يحب نفسه وف نفس الوقت يكون ف قلبه مكان لحب الكتير من الناس....

*يعني اقل مثال:
    واحد زميلك ف الجامعه يطلب منك محاضراتك او ملخص انت الي عامله ؛ تروح تصورها وتديهاله وبتديله دا بحسن نيه ومش مستني المقابل؛
    بعدها باسبوع ولا اتنين تلاقي نفسك محتاج محاضره منه تروح تطلبها تلاقيه بيتهرب منك علشان مايدهالكش
    طيب ليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه بس ليــــــــــــــــــــــــــــــــــــه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    يعني العجيب بقى ان انت بتحترمه ومش مستني منه حاجه والمشكله الاكبر ان المحاضره دي ممكن تلاقيها مع اي حد ماهياش سر مثلا وحتى لو مش محاضره حتى لو ملخص هو اللي عامله فيها ايه لو اداهولك ليه مش بنعمل الخير
    يا جماعه ممكن لو انت اديتله الحاجه اللي هو عاوزها دي ربنا يباركلك ويمكن الشخص دا يدعيلك دعوه تستجاب وتجيب تقدير كويس بسسب حاجه بسيطه زي دى ولا ايه؟؟
    زي مانت عاوز تنجح هو كمان عاوز ينجح فيها ايه لو ساعدته ايه الضرر اللي هيعود عليك وايه المشكله الللي هتحصل بس والله مش هيحصل حاجه
    وبكدا انتو الاتنين هتنجحو ....... وتبقى انت عملت خير وهتلاقي بعد كدا ف وقت شدتك اللي يساعدك دا ف الدنيا دا بقى غير الحسنات اللي هتتكتب في ميزان حسناتك بسبب فعل خير ف حاجه بسيطه زي دي!!

*مثال تاني:
    تلاقي مثلا واحد زميلك نزل الجامعه ف الاجازه وعرف ان في ندوه جميله اوي ومفيده وهتفيد الكل او تدريب المفروض ان الكل يحضره وانت ف بيتك ولسه محدش قالك وهو عارف انك لسه ماعرفتش؛
    تلاقي صاحبنا دا بقى روح بيته وعمل نفسه ماعرفش ولا يتصل بحد ولا يقول لحد وتلاقيه نازل اليوم المحدد فيه الندوه او التدريب وتلاقيه هناك اول واحد وانت رحت بردو عرفت من حد تاني قالك طيب لما الشخص صاحبنا دا عرف ماقالكش ليه وانت قريب منه وهو معاه رقمك
    ليه بس كدااااااااااااااا
    طيب نفسي اعرف ايه العائد اللي هيعود عليه من كدا هياخد ايه هيبعد غيره عن معرفه شيء مثلا علشان يبقى هو احسن منه خبره؟؟!!! فعلا حاجه تزعل..

يا جماعه اسمعو المثال دا:
    الرسول عليه الصلاه والسلام لما كان يمشي ف الشارع يلاقي حجر كبير ولا فرع شوك ولا اي حاجه تعوق الطريق كان عليه افضل الصلاه والسلام بيشيلها علشان محدش يتأذى منها
    وقال صلى الله عليه وسلم "اماطه الاذى عن الطريق صدقه" طيب تخيل بقى والحسنه بعشر امثالها والله يضاعف لمن يشاء
    يعني انت أخدت كام حسنه من غير اي حاجه من غير اي تعب الحسنات سهله يا جماعه يلا بينا نتغير يلا كفايه كدا

يلا بينا نحب بعض ونخاف على بعض ونحترم بعض و نساعد بعض وتبقى قلوبنا على قلوب بعض وبلاش الغيره والحقد والقلوب السودا
    ابدا بنفسك قول انا هتغير.... هحاول هتلاقي نفس واحده واحده بتتجه ف طريق صح اللي ربنا هيهديك ليه ان شاء الله اتمنى للجميع التغيير السريع .....
    eng_rabi3
    eng_rabi3
    كبير المراقبين

الابراج : العقرب
    تاريخ الميلاد : 25/10/1982
    المزاج : عال العال

تنميه بشريه (احنا ليه كدااااااااااااا   ؟؟؟؟؟) Empty رد: تنميه بشريه (احنا ليه كدااااااااااااا ؟؟؟؟؟)

مُساهمة من طرف eng_rabi3 الأربعاء 11 نوفمبر - 23:16:18

انا شخصيا بعتبر الناس دى ضعيفه النفس او عندهم نقص ف حاجه معينه , انا قابلت منهم ناس كتير وكمان عملت معاهم اكتر من محاضرات والكلام ده وبردوا رفض يدينى محاضره بس اكيد نزل من نظرى لدرجه انى مبقيتش اشوفه قدامى , وف نفس الوقت والله بيصعب عليا ربنا يهدينا جميعا .
    بجد موضوع هااااايل ياخوخه هانم تقبلى مرورى المتواضع
    ....
    khokha
    khokha
    عضو فعال

تنميه بشريه (احنا ليه كدااااااااااااا   ؟؟؟؟؟) Empty ميرسي

مُساهمة من طرف khokha السبت 14 نوفمبر - 11:41:48

ميرسي يابشمهندس على التعليق
    وعندك حق الناس دي شخصيتها ضعيفه
    الفرعون العاشق
    الفرعون العاشق
    عضو فعال

تنميه بشريه (احنا ليه كدااااااااااااا   ؟؟؟؟؟) Empty رد: تنميه بشريه (احنا ليه كدااااااااااااا ؟؟؟؟؟)

مُساهمة من طرف الفرعون العاشق السبت 14 نوفمبر - 11:51:06

بجد شكرا جدا يا خوخه على طرح موضوع زى ده علشان انا كمان كنت هكتب على حاجه زيه

انا اليومين دول بمر بحاله نفسيه سيئه بسبب صحابى اللى كنت بحبهم زى اخواتى او يمكن اكتر شويه

اكتشفت انهم بيكهرونى وبيحقدوا عليه لاسباب معينه لدرجه انهم ممكن يعملوا حاجات او يقولوا

حاجات عنى انا معملتهاش مش عارف هيستفيدوا ايه من كده وطالما هما بيكرهونى كانوا مقربين منى

ليه ؟؟؟ مش عارف بجد منهم لله ؟؟

.. ايه اللى يرغم الواحد انه يصاحب او يجامل او يضحك فى وش واحد مش بيحبه وبعد كده

يطعنه فى ظهره بجد حاجه صعبه لو يعرف مرارتها عمره مهيفكر يعملها تانى ...

شكرا جدا ليكم يا جماعه وليكى يا خوخه على مواضيعك الجميله دى
    عبدالله ستار
    عبدالله ستار
    الحضور المميز

الابراج : الاسد
    تاريخ الميلاد : 19/08/1990
    المزاج : عالى

مُساهمة من طرف عبدالله ستار السبت 14 نوفمبر - 14:03:04

مفيش صاحب يتصاحب

لو لقيت غراب ابيض تلاقى صاحب مخلص

عبدالله ستار
    khokha
    khokha
    عضو فعال

تنميه بشريه (احنا ليه كدااااااااااااا   ؟؟؟؟؟) Empty ليه بس

مُساهمة من طرف khokha السبت 14 نوفمبر - 15:37:16

الفرعون العاشق انا كتبت بوست عن ازاي تعرف اللي قدامك من اول لقاء بينكم
    هيساعدك كتير انك ماتتعاملش مع ناس وبعدين تنخدع فيهم لانك هتكون عرفتهم قبل ماتتعامل معاهم
    لو حابب ارجعله ممكن يفيدك
    وبعدين لازم نتعلم من اخطائنا مش بس نعرفها

تحياتي

عبد الله ليه بس كدا لا في ناس كويسه
    كتير وانا ماالقدرش اقول انه مفيش صاحب يتصاحب
    انت هتلاقي ف يوم من الايام انسان يخليك تندم انك قلت مفيش صاحب يتصاحب هو فعلا صعب تلاقي اها بس مش ممكن يكون مفيش
    هتلاقي وتقول خوخه قالت

ميرسي لتعليقاتكم

(تحياتي ليكم خوخه)

الوقت/التاريخ الآن هو السبت 21 سبتمبر - 8:27:31